onsdag 16 januari 2013

Förändringens år 2013

del 2, ekonomin

Pengar, pengar, pengar..hur det kan göra en på så dåligt humör?
Har börjat acceptera att killarna alltid kommer tjäna mer än oss kvinnor, brukar säga: Skulle jag tjäna lika mycket som dig skulle jag inte ha några problem! Eller? Tveksamt..
Ju mer man tjänar desto mer utgifter och "oordning" tycker man får, hur mycket löneförhöjning man än får så räcker det inte..märkligt det där!
Hur klarade jag mig på halvtids jobb med två hästar förr? Då känns det som om jag aldrig hade några problem!
Festa varje helg på krogen?
Jag är en typisk småhandlar,impuls köpare, låter mig "ta råd" och en sak till har jag kommit fram till, jag köper för att det är billigt även fast jag inte behöver eller det står på listan!
Tex, en bulllängd..10kr på Ica, jag är inte sugen! vet inte vad jag ska ha den till? när jag ska äta den? men jag köper den för att den bara kostar 10kr som är billigare än vanligt!
Kanse fler som är så? Och i slutändan blir man lurad ändå, haha!

Jag håller på med en(två) dyra hobbysar med en fast kostanad på hästen varje månad, hundarna är mest sommar tid med alla utställningar
Det är mycket pengar, faktiskt ganska sjuukt mycket pengar och det kan anses "lyxigt" med häst fast kom då ihåg, att vi gör inte så mycket annat i våra liv! Främst tänker jag på resor av olika slag, så enkelt som en spabehandling och dyl, jag klagar och lider inte över att jag inte kan göra dessa saker även fast ochså ibland skulle kunna säga: Gud vad skönt det skulle va och åka t solen! Jag har faktiskt haft/har den "lyxen" att kunna göra detta då och då både på semester och i samband med hundutställningar

Har skrivit ner alla mina kostnader och eventuella nya kostnader inom en snar framtid och egentligen har jag det inte så dåligt och ändå räcker inte pengarna till? Känns det som iallafall, kan det vara allt småhanlande hela tiden som gör att man känner så? Ångest varje gång man handlar, nu försvinner det pengar igen och igen, igen och igen..jag lurar mig själv på det viset, och det känns bättre om det bara försvinner 95kr än 295kr och köper allt jag behöver för veckan!

Men det kan väl bara ske en förändring när man själv kommit på dom och börjar försöka sig på en förändring?!
Allt kommer sker inte på en dag eller en månad, nu måste jag komma på en lösning för bästa resultat och ett fungerande system! Ska jag öppna ett hundkonto? Hästkonto?
Kanse någon som har tips? Har ni ett fungernade system?
            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar