måndag 22 april 2013

Det som bara händer på film

Som när man åker förbi en olycks plats, där man ser en bil som har smält sönder pga brand och tänker: Hoppas ingen skadat sig? Shit, har bilen brunnit?
Det hände mig!
Va så glad över att fått tillbaka bilen från verkstad där den stått i 3mån, haft den nån vecka, taggad för att åka iväg på tävling.
Det som börja som en helt vanlig dag, jag stanna till på macken för att kolla luften på transporten och vit rök ånga från motorhuven, jag har frågat H om det tidigare då det hänt två gånger tidigare men trodde att det var diselvärmaren som försökt starta sig.
Gick in på macken för att hämta lufthandtaget, ut och kolla alla däck och precis när jag är på väg in(ryggen mot bilen) kommer en äldre herre från andra hållet och säger:Din bil brinner, åhh en till som tror det! Men jag vänder mig om och ser brunrök välla ut och nu i ännu större omfattning och helt plötsligt är min bil helt övertäckt med brandsläckar pulver och jag tänker: Men va fan, jag ska juh på tävling nu kan jag juh inte åka!
Expediten ringer 112 för och fråga vad vi ska göra, polis och brandkår på väg.
Tänk om inte ens bilen brinner och i samma veva som jag säger det, ser jag hur det brinner under bilen och nu tänker jag bara: Helvete nu är det bråttom, fram med alla möjliga hinkar, kannor vi måste försöka hålla lågorna nere tills undsättning kommer och sista gången jag ser och minns nåt är lågor ovanför huven.
Då tror jag brandkåren är på plats och innan dom ens har hunnit rulla ut alla slangar så tänker jag högt för mig själv: Men va fan skynda på,börja jobba, släck branden!
När läget är under kontroll och kvar står ett lik till bil och jag undra: Va fan hände?
Det undrar jag fortfarande, det känns som om man varit med i nån film från det att min bil var vart helt vit av pulver och jag såg eld till brandkåren var på plats känns som om det inte har hänt! Var jag verkligen med om detta?
Tankarna om var, när och hur det skulle gått om det skulle ha skett på stallet?
På tävlingsplatsen?
Mitt på vägen? Utan hjälp att tillgå
Hemma?
Jag tackar till högre makter att jag inte hade några djur med mig, att jag var på väg till stallet för att åka på tävling och ingen kom till skada!
Bilen vart hämtad under gårdags kvällen för att köras till verkstad för vädering och lösen så det är bara och börja leta ny bil!
Till råga på allt när jag kommer hem, håller grannen på och eldar det enda jag ser är rök och lukt precis som tidigare och paniken över att det brinner infinner sig, det har satt sina spår.
Jag har blivit rädd för att köra bil, bara tanken på vad som kan hända får jag en klump i magen! Jag sitter hela tiden och kollar på alla mätare så dom inte förändras och luktar mig för.
Jag har insett hur liten och maktlös en människa är!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar