fredag 25 oktober 2013

Jippie, tjoho, wiie!

jäklar vilka två bra riddagar jag har haft, lovely!

Häromdagen läste jag på Hippson, om en clinic med Carl Hester hur han jobbar med hästarna osv, jag snappa upp systemet och har nu provat dessa två dagar.
Jag har lagt stor vikt på skritten, tagit god tid på mig och inte gått vidare till traven utan att det känts okej.

Traven har jag jobbat mycket sidvärtes, korta skänkelvikningar, flera stycken på varje långsida så att jag verkligen fått mig med honom åt båda hållen, travslutor, gjort få men försökt och få bra kvalite på dom inte alls jobbat länge i traven för att gå vidare till galoppen.

I galoppen har jag mest sett till att han svarat framåt på en gång i fattningen, det har blivit lite som gå-galopp och på nåt sätt har vi i bekvämlighet hamnat där och det känns juh såklart som att det går i 190 knyck med tittar man i speglen så är bara helt vanlig galopp!
Jag har ridit runt fyrkanten, lång skänkelvikning, samlar upp och jobbar åt piruett hållet, vänder och gör samma sak åt andra hållet och sådär gör jag på ett par gånger, vilket jag tycker funkar väldigt bra för oss!

Sen älskar jag att få glada tillrop, spontan hjälp i ridningen när nån befinner sig i ridhuset, ser på och talar om vad som kan bli bättre, ochså lovely!
Det lilla extra som gör att man skärper till sig och man verkligen vill göra det ännu bättre.

Älskar häst nu!

Idag ska vi prova på nåt nytt en annan variant av stimulering, utan sadel med träns, mer om det senare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar