måndag 18 februari 2013

Ny träning



Som sagt det var med blandade känslor jag åkte dit men jag är posetivt överraskad, vi får se hur det tar sig längre fram men är absolut på igen än så länge!
Man ska inte krångla till det i ridningen, var dagens tema kan man säga!
Jag fick en bra förklaring av hur jag se ska nackens formation och vad jag kan göra för att få igenom ställningen ordentligt och det va lite ovant till en början, händerna så långt fram? Det ser juh konstigt ut utåt..
Men det är ingen som säger nåt när nån bonkar på sin häst ordentligt med långa sporrar? Svaret kan juh tyckas busenkelt: Den lyssnar inte, det är vad man ser utifrån..
Högra varvet som är mitt problem som jag länge kämpat med och som jag på varje tävling får komemntar på: Vänster ställd eller dåligt böjd, jag är nöjd med dagens ställning hade velat haft han längre i halsen i höger men där sitter problemet hos mig, jag vill gärna "dra åt" mig hela hästen, jag vågar inte släppa fram handen för jag är rädd att formen öppnar sig, så tydlig skillnad på filmen.

Fick ett annat bra tips på hur jag kan se om ställningen är igeonom: Svansen ska "peka" åt ställingens håll då jobbar hästen igenom hela kroppen, helt ärligt..hade ingen anning om det!
Även styrning av en häst har fått en helt annan innebörd, man behöver inte skänklar..utan med hjälp av yttertyglen kan jag få hästen dit jag vill genom att föra den på olika viss.
Detta låter säkret som nåt flum-flum i vanlig dressyr världen som att jag blivit helt tokig men ni kan va lugna, jag provar för och se om det kan hjälpa oss med dom problem vi har.

Våga ändra uppfattning! Förstår inte att folk är så envisa och det är konstig att jag åkar iväg och tränar för en annan när vi har så många bra tränare hos oss
Soffi, Hanchen..varför måste dom va självklara tränare?

Trevlig, arbetsvillig och mkt känslig häst! Man tackar..det ska inte va några problem, fin häst det värmar lika mycket varje gång & höra det!
Jaha, vad har vi här då?
Ålder?
Utbildning?
Mål?
Och den är efter...så skönt att slippa den frågan! Även fast jag ibland tycker att det är kul och berätta det, speciellt och se minen på folk..
Vad tycker ni, vad skulle ni gissa på?


1 kommentar:

  1. Ja, folk är alldeles för rädda att prova något nytt. Man behöver ju inte ta hela konceptet, bara det man själv vill ha, ungefär som att handla på Ica. Kul att di ser utvecklingspotential tycket jag. Döm inte bort någonting utan att först prova :-)

    SvaraRadera