fredag 22 februari 2013

Gårdagens träning, tålamodet svek

man känner sig som världens sämsta ryttare, när det inte går som man vill, den enda jag ska skylla på är mig själv, rid bättre!
Tog ordentligt tid på mig i skritten att verkligen få igenom ställningen och lösgjordhet innan jag börja trava, jobbar stenhårt med att få igenom höger sidan ordentligt och att han ska va kvar i ställningen även när jag lättar av, han rakställer eller ställer sig vänster gärna och jag blir lite hängande i höger tygel för att behålla högerställningen..bidragande orsak till min stela högersida?
Vänster skänkel, min egna oerhört svaga sida..det är inte helt lätt att försöka få en häst gå fram för en skänkel dom inte tar och jag känner hur svårt jag har att inverka trots att jag sliter som ett djur, det blir liksom lite "ridskole" skänkel, två meter ut och bonk för att jag ska få tillräckligt med kraft så han förstår att han ska gå fram för den..
Kanse kan jag försöka lösa det genom att sätta på mig lite skarpare sporre på vänster?
Jag hade en snokrem vid framvalvet så att jag får mina händer i rätt position och det som är mitt stora problem, meckiga händer..
Jag känner att jag ibland blir för hård i handen, igår fick fick stopp/back problem och lite rädd för att jag ska bli stel i ryg och axlar när jag känner mig "fast" även fast jag helt och hållet håller med om att detta meckande med händer måste upphöra har en förmåga att få lite höga händer med,
det kanse finns fler alternativ och prova?
Mitt tålamod svek lite igår, det känns som om jag försöker ändra för mycket saker på en gång nu

-Styrningen, att försöka vända hästen med följsama tyglar

-Meckiga händer, vilket i sin tur leder till dålig styr förmåga när händera jag känner att dom sitter "fast" i snokremmen

-Våga släppa fram handen och lita på att han är kvar på tygel, så många år jag kämpat med att försöka få en bra form så försöker jag "hålla kvar" honom där..behöver mental träning, tror jag!

Mot slutet av lektionen våga jag släppa fram handen och han va så fin, jätte fina travökningar i fin form utan en tendens till att krya ur formen..dit måste jag komma med hela ridningen men det är alltid lättare att snacka än och göra!
Det var med blandade känslor jag avsluta lektionen, var nåt bra? Hur ska jag försöka komma runt mina problem? Jag vill inte börja få en backande häst, blir tokig på min vänster sida, arg på mig själv för att jag åstadkom dålig ridning!
Ska ta helgen på mig att verkligen försöka jobba igenom dessa 3saker en sak i taget, lugn och ro..







1 kommentar:

  1. Simma! Då tvingar du dig själv att bli liksidig. Det är också lättare att lära sig att kontrollera sina kroppsrörelser när det bara är din egen rörelse du behöver koordinera. Jag är också svagare i vänster sida. Försöker att kompensera detta genom att flytta skänken bakåt, bara en aning. Med svagheten åker gärna mitt vänstra ben framåt och då överkompenserar jag med höger. Trevlig helg! :-)

    SvaraRadera