måndag 26 mars 2012

Schemat höll..nästan

och jag höll mig nästan i skinnet, 15minuter senare än vad jag planerat anlände jag till torsdagens programridning för Anna-Brita oldsen(?) och det enda som eka i mitt huvud är vad min tränare tidigare sagt..man får göra så gott man kan med den tid man har, och bara det tänket var en helt ny sak för mig, ett steg i rätt riktning och dessutom så vet jag nu för tiden hur jag ska göra för bästa resultat!
När jag väl fick komma ni i ridhuset med förgående ryttare som red nåt medelsvår program som jag inte, så blir det juh lite automatiskt bara skritt runt, runt där för o inte va iväg och dessutom håller hästen på och stannar/"kastar" sig när man rider emot den..som man inte vart upplyst om innan, utan under tiden hon håller på o rider programet..
En sak som slår mig, är att jag helt plöstligt kan få total black-out på programmet när det väl närmare sig och jag lurar mig själv att jag är lugn fast jag egentligen slutat andas..hur gör man här? Någon som har en vinnande strategi? Förutom att försöka va lugn och bara tänka klart..förut har detta aldrig hänt,då jag endast koncentrerat mig på ett program inte i den mån jag känner nu, kan det va så att nu när jag ska kombinera LB/LA att jag "tänker" lite för mkt och är rädd att jag ska blanda ihop programmen?
Iallfall, på en programridning är man van vid att man rider lite..rider igenom programmet, snackar o justerea lite saker för att rida igenom för sina poäng
Efter första rundan säger hon helt plötsligt, ja..det va mkt 6:or här..ähh, jaha:/ Aaa, det var denna runda som poängen sattes, första?
Jag kan förstå stragegin, eftersom så funkar det på tävling men här kommer vi in på det här..vad man är van vid, är det som gäller! Att det skulle va på nåt annat viss verkar bara konstigt? Uppenbarligen inte!
Men trots detta så är jag nöjd ändå..fick vårt vanlig "hang-up" avbrott, fick inte riktig till den där fantastiska mellantraven som ploppat ner och lite strul i ena serpentinen..men på det hela, ok!
Lite snack och coaching, och frågan kom..är det mkt fullblod i den där? Öhhh, fullblod? Ähh, nej..det är en Hbl korsning, Hbl/vbl..ja, tyckte det var nåt konstigt med den?
Asså jag kan fatta att jag kanse inte har samma förutsättningar men gör så gott jag kan med det jag har och jag ska minsan visa att det går och rida dressyr på min Hb´ss korsning..iallafall, efter ett tag med lite coaching från hennes sida så fick jag tyst på tanten och hon börja ändra uppfattning;) Sådär, hade han sett ut sådär från början hade jag inte undrat..jaja, undra på du!
Men jag är alltid öppen för och höras andra åsikter, få hjälp och utvecklas och som sagt...alla tycker olika om precis allt och det här med bedömnings sporter ena dagen är ris andra dagen är ros..fråga mig som hållt med hundutställningar i typ 15år..låter helt otroligt mkt, men börja nånstanns runt 8-10års åldern och skena runt med taxar i snöre;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar