onsdag 31 oktober 2012

En olycka händer så lätt!

Ett för ögat typiskt slag-i-på-sig själv reva precis under ballen insida ben som redan verkde va åt läkningshållet eftersom det var torrt men när jag upptäcket det i söndags så slog vi på ett spritbandag för att få ut eventuellt skit, även måndagen fick ett spritbandag ligga på ett par timmar, men då hade revan letat sig uppåt och ett sår skymta precis där håret börja ta vid..
Tur i oturen att veterinär var utkallad till tisdagen för ett annant ärende i stallet, lika bra att dom får kika på det..dom hade börjat med min häst och när jag kom bakom hörnet mötes jag av det här, en "sovande" häst och bloddroppar på golvet,  tror ni jag fick ont i magen?
 

Det första jag såg var ett köttsår och frågar genast, shit vad händer här?
                                                               Dålig bild, men man skymtar ett sår där..
 
Men efter en del klippnade/skärande och karvanade eftersom det hade blivit som en "ficka" ner mot hoven som va fylld med massa grus och skit= Infektion men så började dom bli nöjda med hur såret såg ut, för mig såg det ut som ett enda stort köttsår bara..
Efter tvättning, instruktion i bandagering och hur det hela skulle skötas som kändes som en hel uppsats så hoppas jag att vi snart är i hamn igen!
Eftersom "fickan" va ganska djupt ner och låga nära..ja, vad sjutton hette det, körtel nånting..? Eller..ähh..? Det var iallafall extra känsligt för infektion där så jag kommer va extra noga, han kommer få stå inne ett par dagar med promenad runt i stallets gångar och hoppas på att det fryser på så han kan gå ut i mindre hage ett par timmar, alternativ promenad på stallplan..

Jag har nu ännu mer insett hur jäkla lätt en sak kan hända, en liten reva som inte såg mycket ut för världen kan ställa till det så och dessutom, helt på egen hand!

Färdig och inpaketerad, resan mot "hel häst" igen kan börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar