onsdag 12 september 2012

Vägen mot den perfekta sitsen? Perfekta ryttaren?

Kommer man nånsin bli perfekt? Tveksam, men man kan hela tiden bli bättre!
Hela tiden lägger vi ner åtskilliga tusen lappar på att hästen ska ha den perfekta stallplatsen? Bästa fodret? Bästa hovslagaren? kiropraktorer? tillskott? bästa tränaren? bästa försäkringen?
Tror jag kan tala för rätt många, när lägger vi ner pengar på oss själv? Som gör att vi kan bli den där bättre ryttaren! Man kan inte bli bättre om man sitter helt fast(stel) i kroppen, tex som jag!

Kan man klappa sig själv på axlen och säga, ja jag har utvecklats?
Jag har/haft väldigt svårt och ta åt mig av när nån säger till mig, att vad duktig du är! Svaret har alltid blivit: Ja, han är duktig Hoppe, precis som om han gör allt själv! Fast vi alla vet juh att egentligen är det juh inte så, dom gör juh det vi ber dom om, alltså måste det bli jag som gör jobbet?
För ett par år sedan var jag och lyssna på Birthe Vogelius som skrivit boken Spänst och harmoni, mycket intressant och jag insåg väl att det hänger inte bara på hästen, vare sig den kostar 50000kr eller 500,000kr..efter ett tag köpte jag boken och börjar läsa(fortf inte läst klarta hela), snappa upp ett och annat när jag väl satt och läste men hände inte så mycket ridmässigt, kan man lära bara från en bok sådär?
Vart väldigt intresserad av en ryttaranalys, men var det värt det? 1600kr första besöket, 850kr övriga 2 besök dessutom resa till Västerås..jag lyckades få ihop 2st kompisar som sedan fick förhinder men övertala mig själv att, jaja..då åker jag själv och det ångrar jag inte!
Igår var sista besöket med just Birthe och vi höll till i bassängen där jag skulle hitta min tyngdpunkt och jag måste tänka lite "framåt lutad" för att hitta rätt och hakan lite "neråt"..hur ofta hör man inte på träningar, luta dig bakåt? Upp med hakan?
Är det där ni får en korrekt ridning? Ja, kanse nån..men inte alla skulle jag tro och absolut inte jag, det vet jag nu!
Jag har en gång kvar/frivilligt), då analys av balansen med hjälp av elektroder kan man få fram vart jag har mest problem och man får ett skräddarsytt program att jobba efter!
Kommer garanterat boka en tid!

Med en ryttaranalys i ryggen, utveckling av mig själv som person och med mer intresse för vad jag verkligen gör så kan jag säga, ja..jag har blivit en bättre ryttare!
Men jag vill bli ännu bättre!

För den intresserade av ryttaranalys, kika in på Levad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar