fredag 28 september 2012

10år med häst, fortsättning..

Skolan vart bara tråkigare och tråkigare,var där mindre & mindre, sista halvåret av 9:an var jag nog inte ens där..dagarna spendera jag på ett fik ihop med kompisar, där satt jag..dag ut & dag in!
Linda ringde och tjata, att läraren fråga vart jag var? Och stackars Linda försökte alltid försvara mig på bästa sätt!
Ja, ni förstår juh själv hur betygen vart..inget och skryta med! Jag har inte direkt ångrat mig, ingen har nånsins frågat efter mina betyg, personligen tycker jag att lära under arbetet funkar! Tycker det här med betygen har stigit lite åt huvudet? Flera års pluggande och ändå får dom inga jobb, en ekvation för mig som inte går ihop!

Började hänga flitigt på byns enda uteställe trots den ynka åldern av 16år, det var fest varje helg!
Och det slutade alltid i smma visa, att man aldrig lärde sig? När resten av gänget åkte till Täby för Tegelbruket så haka jag på i hopp om att komma in, vilket jag aldrig gjorde! Så åter igen, vingla Linda runt på Täby centrum då ingen anning om vart hon var och fick ringa min mor som fick komma hämta mig, där låg jag, knappt kontaktbar emellanåt och så var det..varje helg!

Mamma började "hota" med socialen om jag inte skärpte till mig..vem tar sin unge dit?
Jo, min! Usch vad jag hatade henne, hur kunde hon? Aldrig att jag nånsin kommer bo hos henne igen, aldrig, aldrig, aldrig! Hata, hata, hata!
Reserna va många, jag lova och lova, och lova..vem håller vad som säger vid en ålder av 16år? Haha, typiskt dumma vuxna folket att gå på!
Sådär ja, 1timme fick jag på att packa mina saker, what? Jag skulle på ett ungdomshem, om så bara för 1vecka..undra om jag hinner rymma ut genom dörren i rummet vi satt i, genom hela lokalen, ut och sedan "försvinna"?
Inte ett ljud sa jag under den timmen, skit sur, skit förbannad och tror att sista meningen till min mor var nåt i stil med: Håll käften kärring jävel, jag hatar dig, så gick jag..när hon skulle försöka säga hejdå, varför skulle hon göra det när hon inte ens ville veta av mig? Hon skicka mig juh på hem!
Den röda volvon rulla iväg, vi åkte och åkte..det var bara skog och ännu mer skog, men herregud..hur långt in i skogen ska vi?
Där stod ett rött hus, några svarta stora hästar stod i en hage var väl det enda som liva upp stämmningen litegrann!
Innan jag knappt vart hälsad välkommen röck dom min mobil, men va fan! Är ni inte kloka? Bara samtal via hemtelefon och med övervakning, dårhus? Aldrig att jag skulle ringa min morsa, undra om jag ens gjorde det nångång? Tror hon ringde under veckan men jag avböjde varje gång att prata i slutet av veckan tror jag att jag kortfattat svara på frågorna, fast jag sa nog inte ens hejdå!
Väl hemma igen, och jag tänkte..undra om jag ska visa kärring jävlen att det inte funka? Revanch för att hon hade gjort såhär!
Men nä, det var inte värt det! Och sakta men säkert börja jag gilla min mamma igen..

Flyttlasset gick till Edsbro, egen gård, allt för att komma ifrån socialen lite och vi skulle reda upp oss på egen hand..va fan skulle jag göra där ute i skogen?
Jag vart lovad egen häst, av mammas dåvarande karl om jag skärpte till mig nu!
En dröm gick i uppfyllelse!
Den första egna hästen, alla var vi helt gröna på den fronten med att: Köpa häst! Och jag vart helt exstas, så första bästa fick det bli! Den gick inte helt igenom besiktningen men den var juh så himla snäll och söt, en liten(155) fux, halvblod/connemara, Tomeca hon var min nu!
Den erfarne hade juh aldrig köpt, undra om vi ochså hade avstått om vi visste?
Det var inte länge jag fick behålla henne och den där dagen när det skulle ske..usch, jag skulle aldrig mer ha häst! Min älskade första häst!
Jakten på en ny börja, inte bara en..utan två, nu äntligen skulle vi flytta hem dom till gården!
Fortsättning följer..




2 kommentarer:

  1. Spännande att få höra! Lite visste jag ju om, men lite är "nytt"..

    SvaraRadera
  2. Ja fy fan, kommer du ihåg hur din lillesyster grät för att du skulle åka, hon grät så mkt tilla hon spydde för hon tyckte synd om sin syster??!!! Minns du? Antagligen inte du var så jävla förbannad den dagen.

    SvaraRadera