måndag 10 september 2012

Med liten tidsmarginal, gick det ok!



Det är inte bra med långa tävlings uppbehåll, man tappar rutin!
Jag vet juh att defenetiva startlistor kommer upp 18 dagen innan ändå kollar jag innan, 9:45 va min tid..
Min plan löd följande: Va i stallet ca 06:15, packa in, knoppa, fixa håret, byta kläder, dricka kaffe
07:45 Lasta, lämna stallet absolut senaste 08
Lastat och lämnar stallet 07:50 och på vägen frågar hästskötaren, du vet tid? Ja, 9:45..fast ändå ber jag henne dubbelkolla, kanse för att jag kom på mig själv att jag inte kolla efter 18 lördag?!
Hon frågar lite konstigt; öhh..hur lång tid tar det till Skånsta? Märker att det är nåt knas..25min cirkus
Jag vill inte göra dig stressad, (klockan visar 07:52) men du startar 09...what? 45min tidigare? Och det ännu märkligare, enligt Equipe är sidan uppdaterad 1timme innan starta, kanse bara gjort nån korrigering, vad vet jag..
Gör en snabb räkning, framme 08:15 och vi gör upp en plan
Jag springer visar papper medans hon tränsar, lastar ur, klär på hästen, skötaren går fram han, jag klär på mig, sitter upp
Hade det varit för 6mån sedan hade jag fått ont i magen redan när jag fick höra "eländet" och hade bestämmt mig redan då, det här kommer aldrig gå och dessutom i en LA-klass, framridningen hade varit okoncentrerad, spänd och med ett tänk hela tiden måste-va-på-tygel, måste-va-på-tygel
Nu bestämde jag mig för att, hur ska jag ta till vara på den lilla tid jag har..Vad funkar på min häst? Är det viktigt att rida fram i alla gångarter? Eller ska jag bara försöka rida avspänt i en jogging form för bästa resultat på banan sen? Jag försökte lägga upp i intervaller, det här 5minuter, det här 5minuter, paus, 5minuter det här, 5minuter det här, paus, 5minuter det här, 5minuter det där..och ja, fick med alla gångarter, delar ur programet som kan va trixiga..
Med en helt ok ritt inne på banan med lite spändhet här o där så landa vi på 60:32%, tror det är vår första godkända ritt i LA, tjoho!
Och gissa om jag är glad över att jag själv kunde behålla kontrollen över situationen hela vägen? Ett steg i rätt riktning..även fast det inte är ultimat att det blir så här är jag ändå glad över att få "öva" även på det IRL, och inte bara hemma när man är lite sen till en träning..
Dax och öva om till Väsby på söndag(16/9)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar