torsdag 30 maj 2013

Rally lydnad-Intro

Ledordet för Rally lydnad är: Glädje, kommunikation och samarbete!
Det är inte lika strikt som vanlig lydnad och man ska följa en bana med skyltar med olika instruktioner för vad som gäller vid varje skylt och som vanligt på en intro kurs så är det tusen saker som ska printas in och kommas ihåg, man blir juh helt slut bara genom att få skyltarna visade och förklarade för sig.

Vi börja på nybörjar skyltarna och det med inslag av lite allmän vanlig lydnad, som att sitt, ligg osv men kruxet är när dom kan det så ska man själv göra olika moment runt hund och den ska fortfarande stanna kvar i position, t.ex
Sitt, föraren går ett varv runt hunden
Ligg, backa ett steg, backa två steg, backa tre steg
Liggnade kryp, undra hur lång tid det kommer ta?

Jag hade två stycken med, Fralla och Muffins
Frallan hade jag inte så stora förhoppningar om han fick följa med för allmän social träning och ett försök till att få han lite trött i huvudet och se om vi kan få en bättre relation, han är ju som ett ADHD av värsta graden och fick han bestämma skulle han klara allt på egen hand, är inte alls beronde av varken oss människor eller hundkompisar! Lyssna på första försöket, andra, tredje..då får man börja bli lite förbannad då "stannar" upp och titta bakåt på en och jag blir lika arg och irriterad varje gång, varje dag..
Till en början va han preics som jag hade trott och jag börjar ångra mig lite, kommer vi va "osams" nu igen?
Efter ett tag börja han hajja grejen, jag ska lyssna på min förare, följa henne och han överraska faktiskt, jag började känna lite glädje och en gnutta hopp! Han kommer få följa med igen och jag kommer satsa på lite mer åt lydnas hållet med honom.

Muffins, mammas pojke..vad skulle han göra utan mig? Vi har juh gått en valpkurs tidigare men han är typen som verkligen tyr sig till en men jag började i koppel och han följer mig som en gud, naturlig talang kallas det va?;)
Instruktören va imponerad över oss och sa att vi verkligen måste fortsätta och nu ska jag verkligen försöka hålla igång det här, problemet för mig är ju att hitta tid men Muffins tycker det var väldigt kul och han är väldigt uppmärksam på mig!
Sen glasa jag lite till och drog av kopplet och det funka precis lika bra, med undantag när nästa gäng kom in i lokalen då ville han gärna sticka dit men med lite skrapre ton så lyssna han och stanna fint!
Muffins orka inte alls lika mycket, han vart trött fortare och jag måste tänka ut en plan inför nästa gång, hur jag ska lägga upp träningen nu när man vet lite mer hur dom funkar.

Gissa om jag hade två trött hundar igår kväll, jag ser fram emot nästa gång och båda får följa med igen!


           Exempel på hur en bana kan se ut..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar