onsdag 29 maj 2013

Gårdagens träning, kort-kort-kort galopp & piruetter(?)

och jag bara önskar att nån hade kunnat varit där och filmat!
Är det inte typiskt?
Hade jag återigen bara fått en lektion i skritt, alt kort en stund trav hade jag nog börjat tänka över saken och jag hade lagt in en önskan om vi kunde börja kika lite på mellangångarter/längningar men det visa sig att han hade en helt annan plan, nämligen kort-kort-kort galopp, prova på piruett...what?
Det kan låta galet, redan(?)och jag reagera precis på samma sätt..men det är nåt med dessa lektioner som ändå gör att det känns rätt att prova, kanse är det för att man inte ska krångla till det så mycket? För att det viktigaste är att hästen är lösgjord först?
Upplägget inför varje lektion är alltid detsamma, på volt, flytta för inneskänkel, ytterskänkel, inner, ytter och när det funkar så övergår vi till mer ridning då är hästen med på noterna!
Ganska snabbt påbörja vi övningen, trampa eller ska man säga: Tänk trampa! Jag har aldrig varit i närheten av denna rörelse nån gång i mitt liv och dessutom sitter jag på en häst som inte kan det, men jag fråga mig fram hur jag skulle göra med alla hjälper, hand, skänkel, sits och svaret  blir alltid det samma: Man ska inte krångla till det och fick små fina instruktion! 
Det är en bit kvar men tyckte jag kom långt bara igår och en till känsla att leta efter.
Och sedan vart det galopp resten av tiden(ca 20-30min) och jag hade aldrig kunnat drömma om att vi kunde korta ihop den så pass mycket som vi gjorde.
Ochså var det, det här med pirutterna..men hur tänkte han nu? Jag har precis börjat rida bra i LA-klass och är inte i närheten av klasser med dessa rörelser, frågan är om vi nånsin, tävlingsmässigt kommer komma så långt?!
Men vi provar och som vanligt krångla inte till det, okej..hur gör man då? Tänk att nåt på tv eller kunnigt folk får det att se så lätt ut!
Och jag måste erkänna att det inte var så krångligt som jag trodde, okej det här kan låta enkelt..som allt annat, det är det inte men satans så kul när man väl kommer dit.
In på diagonal i sluta och när man har tillräckligt kort galopp och det känns bra, så "vänder" vi bara riktning, på en volt tillbaka, jag fick till två riktig bra vändningar och då pratar jag inte hela varv utan två språng i dom 4-5 vändnignar jag gjorde totalt, nu har jag inte fått storhets vansinne och tror att jag ska sitta och göra pirutter om nån månad eller två, nu ska vi bygga kondition ännu mera så vi orkar!

Hoppe 3månader, när vi bara skulle åka och titta..

Denna lilla krabbat är numera 174cm hög och bred som en "ladgårdsdörr" och vi har hållt ihop i 9år, det är helt galet!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar