tisdag 10 januari 2012

2012 års största problem!

hur jag ska kunna åka lagligt på hästtävlingar?!
För det krävs det att HELA mitt ekipage bytt ut..låter juh jätte enkelt, sälj, köp nytt! Ja om det vore så enkelt..
Min första "riktig" bil var/är en vit polo jag köpte som..hmm, 20åring..mitt första lån, 50tusen kronor! Oj vad jag vårda den, varje fredag..tvätt, både invändigt och utvändigt! Tror ni vet själv hur den historien sluta..nu står den, med små skönhetsfläckar..tanken är att den ska "fixas" o säljas, min kärlek! Någon sugen?! Perfekt första bil, billig på alla viss!
Sen var det dax för nästa "stora" grej, min första egna transport..och den marknaden är juh enorm med allt från "den där skulle jag inte ens stoppa in min häst i" till "undrar när jag ska ha råd med en sån där"!
Och det är mkt och tänka på:
Pris
Säkerhet
Ventelation
Funktion
Smarta lösningar
Och det kanse viktigaste, får jag lasta min häst i den?
Där har jag mitt problem just nu, och ett ganska stort..min nuvarnade totalvikt på släpet är 1400kg, vilket ger en lastvikt på 540kilo med en häst på 175cm hög..vem går på den?
Bilen är totalt värdelös för ett E-körkort, nu 1480kg, med E-kort 1500kg så inga drastiska skillnader..
Enkelt vore juh och bara byta transport men eftersom jag nu vet vad jag söker, så har kraven höjts från min första..
Gillar Star trailer, modell Diamant.. fördelar:
bra priser, bra ventelation, bra lastvikter, ljusa
Nackdelar: Inga säkerhetsbommar, enbart fram va? På min Kylinge har jag så jag kan öppna bommarna både bak o fram utifrån, sadelkammaren i transporten
Även UME släpen är en favorit men priserna är huslösa, samt att jag tycker dom verkar så låga i tak?
Boj, gott om utrymme för div prylar..dom jag varit in i verkar så korta mellan bommarna? Ok priser! Lastvikter vet jag inte så mkt om..?!
Bilen börjar väl bli dax och byta,så denna gång blir det och tänka till en extra gång..ultimata ekipaget vore, om jag enbart kollat på vikter en Skoda RS/kombi, totalvikt 1510(för hundarna) med en Star Trailer Diamant, total 1500kg, lastvikt nånstanns runt 680-70kg
Då borde jag klarar mig rätt bra?!
Några fler förslag?
Ja, ett E-körkort har varit på tapeten..jag har börjat pluggat, lagt ner och börjat fundera igen..hade börjat bums, om jag hade förstått nånting av det hela! Du får köra detta ekipage med totaltvikt på blabla för att? Men inte det här, pga blabla? Gahh, blir tokig..någon som vill samplugga kanse?!

1 kommentar:

  1. http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=377247

    finns fina prisvärda, som denna Diamant XL, men det beror ju helt på vad man kan lägga... Du får väl sälja din och se vad du skulle kunna lägga i mellanskillnad. Det viktigaste är att du kör lagligt och säkert med din "lilla" kuse ;)

    SvaraRadera