tisdag 19 juli 2011

Resan del 4, utställningen

ingen rast och ingen ro, nu var stora dagen D här!
Ryktet sa, va i god tid!
Och det var vi, fast frågan var..skulle vi hinna in i tid iallafall?
Ingen vetrinär fanns på plats, så tiden gick och när denna väl kom, skulle ALLA hundar kollas i en chipmaskin, pass..här gäller det och vara förberedda!

Väl innanför så fick man trampa runt på tå zick zack mellan all hundskit, fy fan..jag ska inte sticka under stolen med att jag inte plockar upp på platser jag anser att det "försvinner" i naturen..men på en asfaltsplan på en hundutställning med tusentals hundar!

Nu skulle vi bara hitta till våran ring ochså i en enorma byggnaden och hur skulle man läsa av översikts tavlan, vilket håll..men vi gör som hemma, kolla ring nummrerna som sticker upp på pinnar från ringarna..trodde vi ja, i det pyttelilla hörnet på varje pappersark som stod vi ringarna förstod vi att vi MÅSTE försöka lista ut åt vilket håll vi skulle!

Men till slut hittar vi fram och möts upp av uppfödare, som det har köpts hund ifrån tidigare, installerar oss och det första vi kikar efter är frukost..en står skylt lyser upp, Sandwich perfekt! Och med snudd på att jag ångra mig i samma ögonblick jag skulle betala så log jag snällt och betala..två stora kaffe och 2st mackor, med stora kaffe räknat där är som våra Espresso koppar här i Sverige och dessutom 40kr/st, jaja..kaffe är ett måste på morgonen!
Medans jag sitter där och mumsar på frukosten så kollar jag in alla andra cottar och förvånar mig, hur dessa ser ut? Ingen kritvit? Alla färgade? Vart kan världsvinnaren hålla till? Fanns ingen som direkt imponera på mig! Det finns en chans med andra ord en chans?

Och vart eftersom klasserna går så inser vi att, ja vi står nog oss ändå rätt bra med våra svenska hundar..undrar bara vem av alla dessa pälsmonster som kommer vinna? Det som förundrar mig mest är hur MYCKET päls dom har..nästan lite för mycket för min smak, menas min hund har lite för lite men det kan jag inte göra så mycket åt..pälsförlägning är fusk! Det kammades, kammades, kammades och sprayades, sparayades, tuperades och en jäkla massa pulver av olika slag som alla massera in i pälsarna..till slut såg dom ut som en stel peruk hade lagts på och pälsarna va stora som!

Med en fransk domare ochså, så va väl saken redan klar..klart nån från Frankrike vinner, hur skulle annsrs hennes rykte bli där?!
Men när vi klara med alla vårar hundar och nöjda med resultat med "Very good" hundar och en "Excellent" så begav vi oss mot shoppningen men vart en anning besviken, trodde jag skulle kunna göra några kap men icke så en påse hundmat som jag i efterhand tyckte vart dyr för 15Euro..15Euro, lät juh annars billigt!
En sista detalj, var tvunga och gå förbi vetrinären igen på vägen ut för att få stämpel i passet och en tablett..så efter närmare 2timmar i kö, med kurrande magar så far vi mot Champange diskreten i Rimés där vi ska bo 2nätter!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar