måndag 9 juni 2014

Så här börja det..min historia om min (skadade) häst.

1Maj var jag iväg och tävla, dagen efter promenera vi.

3Maj Uteritt, jogging. Varm vänster fram, inga sår, ingen svullnad, kanse ger med sig under turen. Skritta ner till Ån, trava. Väldigt knackig igång  och det känns inte bra. Skritt, provar igen, kanse snubbla? Samma sak, känns inte bra. En gång till då? Nä, samma visa.
Sitter av och promenerar mot stallet, kan inget se i skritten på väg hem.
In i ridhuset på lina, halt.

Promenerar 3dagar och provar på lina igen, halt. Ochsådär håller jag på ca 10-12 dagar.
Promenaderna verkar göra från eller till, om det börjar bli bättre kanse en proemnad kan slita upp nåt igen?
Låter han bara vara i hage 5-6dagar.
Blir lite bättre, verkar gå och rätt håll med hjälp av bara hagvistelse.

Visar han för min tränare, tycker det ser sämre ut igen än dagen innan. Har jag lyckas riva upp som är på väg att bli bra?
Börjar prata hovbensfraktur, spricka och berättar om en historia med hovbens fraktur/spricka. Det sätter "gafflar" i huvudet på mig. Tycker jag ska hålla han helt still tills han är kollad av veterinär.

Hem och googla..det verkar inte helt omöjligt ändå. Men, hur skönt är att det springa runt med en spricka? borde man kunna springa?

Nu har jag bestämmt mig för att kolla upp detta en gång för alla, ringer veterinär klinik 29maj och får en tid 9Juni(till en speciell på aktuell klinik, hon skulle försöka fixa en tidigare tid när vi pratades vid i stallet då hon var där i annat ärende) 12dagar tills dess och 1.5mån har gått sen jag red sist, låtar han vara helt och hållet i hagen, vid det här laget har man börjat leta fel på sin häst och ser vartenda hårstrå som ligger fel.
Jag låter veterinär avgöra på avbokad tid ifall min häst är halt eller inte.

Ny tid 5Juni, alltid något. Kommer dit, börjar på lina och jag känner mig hoppfull, tycker själv det ser mycket bättre ut.
Sen den klassika lång gången, böjprov, liten reaktion med inget katastrofalt, på lina igen och då ser även jag att det ser sämre ut igen..hmm..?
Rätt så gallig vid kronranden men inget som borde va av större anmärkning till hältan.

I samråd med veterinär föreslås röntgen och jag hänvisas till fika rummet under tiden.
Och vad hittar dom där?

En spricka i höger bakben, behandlas i höger fram och goda anlag för atrso lite här och var men det behöver inte betyda dåligt men bra och veta om.

Vad tror ni jag gör om dagarna nu?

Googlar om sprickor, rehab-tider, prognoser, atroser och förutsättningar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar